Þórarinn Eldjárn. Człowiek i mysz

A dziś coś z poezji takiej dla dzieci. Mądra, trafna rzecz, co mnie urzekła. Miło zawsze wracać do bajek i rymowanek.

Rzecz o myszy i człowieku. Człowiek - wiadomo, ewolucyjne szczyty szalone, z pułapkami jednak, bo człowiek lubi się wyspecjalizować w czymś, przez co czasem gubi się ów człowiek, zostawiając miejsce li tylko specjaliście. Szuka dziury w całym, a jak ją znajdzie, niestrudzenie penetruje jej wnętrze, a życie gdzieś przemyka obok, ciekawskie bardziej, choć może trochę powierzchowne. Człowiek jak wpadnie w pułapkę specjalizacji, to już na amen... W świecie myszy też pułapki, często te ludzkie - ważne więc, by mieć spryt i tę odrobinę mądrości, by ich uniknąć, i śmigać w swym pobieżnym zaciekawieniu...

Mnie bliżej jednak do myszy. Wiem, kiedy się ukryć - norek mam dość - a jak wyłażę, to po to, by w rozległym świecie uszczknąć czegoś tu i tam... Jestem powierzchowny i daleki od bezinteresownego gromadzenia, czegokolwiek, w tak czy owak tajemniczym świecie...

Napatoczył mi się Þórarinn Eldjárn, islandzki pisarz, autor opowiadań, wierszy, także tych przeznaczonych dla najmłodszych czytelników, którego tatą - dodam -  był nie byle kto, bo sam Kristján Eldjárn - archeolog i polityk, który w latach 1968 - 1980 piastował urząd prezydenta Islandii, a wcześniej jeszcze szefował Muzeum Narodowemu w Reykjaviku.

Zatem wierszyk, z dziecinnej książeczki, co mi się bardzo spodobała. Tak sobie więc przerymowałem:

ÞÓRARINN ELDJÁRN

Człowiek i mysz

To jest miasto, w mieście dom,

w domu człowiek sobie żyje.

A to ściana, dziura w ścianie - 

szara myszka się w niej kryje.

 

Myszka zwie się Hulda Sim,

stworek z niej jest nieuczony.

Człowiek zaś to Maron Brim - 

myszoznawca wykształcony.

 

I tak żyją sobie razem,

szara mysz obok człowieka;

on do dziury ciągle zerka,

ona stale z niej ucieka.

   przełożył Kiljan Halldórsson

***


 

z tomu: Þórarinn Eldjárn, Óðfluga, Reykjavík 1991

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jóhann Sigurjónsson. Fjalla-Eyvindur

Kreml

Moc śnieguły, czyli duszpasterstwo koło lodowca

Lokasenna, czyli pyskówka na górze albo kto jest bardziej niemęski

Na nieskończonej. Steinn Steinarr

Arne Garborg. Śmierć

Breiðfjörð

Halldór Laxness. Brekkukotsannáll, czyli tolerancja w torfowej chatce